jueves, 18 de diciembre de 2014

Las TIC, ajuda a la relació família-escola


TIC, obrint portes a l'escola per a les famílies.
Les lleis educatives contemplen cada vegada més la importància de la participació de les famílies en els centres, participació com a valor bàsic (Aguilar i Leiva, 2012), però es feina dels docents donar el primer pas (Trujillo, 2011). A més, no ens hem d'estancar en la mera participació, la cooperació és un valor en alça (Aguilar i Leiva, 2012). Recordo quan era petita, que, com que la meva mare era professora en l’escola on jo anava, i la participació dels pares de manera més activa costava una mica, el meu pare va acabar participant en el Consell Escolar de dita escola (que per cert, jo en aquella època no tenia ni idea de què era ni per a què servia, només sabia que feien reunions de tant en tant). És clar que, en aquella època, la participació es limitava a presència física i notes divulgatives per escrit; les TIC encara no havien arribat. Abans hi havia el binomi família-escola, ara, amb l’aparició de les TIC, podem analitzar família-escola amb i en les TIC.

Per una banda tenim a les famílies, les quals, interessades en el desenvolupament del seu fill, mostren interès per rebre informació al respecte, i concretament davant les noves tecnologies, que formen part de la vida dels seus fill, tot i que hi ha diferències socioculturals en el ús de les TIC, i que el nivell d’estudis dels pares i mares influència en l’ús de les TIC per part dels seus fills (Ballesta i Cerezo, 2011), i de els mateixos.

Per l’altra banda està l‘escola, segon cercle de socialització de l’infant, i que comparteix amb la família el objectiu comú respecte al seu fill i propiciar al nen un bon desenvolupament per a la societat en la qual està immers: la societat de la informació i la comunicació. Per tant, un focus comú és l’ús que li donen els nens a les TIC, procurant un ús responsable. Alguns consells de l’ús de les TC en família, ja que a casa és on s’estableix el major temps d’interacció amb les TIC (Ballesta i Cerezo, 2011), els proposa Mel en una entrada de bloc en el 2008 titulada: “Ventajas del uso en família de las TIC”. Destacaria el fet de que els pares també ensenyin a navegar amb sentit crític (a l’escola també), col·locar l’ordenador en un espai comú per a gestionar-ho millor, i aprofitar l’impuls que ja existeix de les consoles per seleccionar jocs adequats i per a tota la família, per compartir estones d’oci familiar.  

I, com posar-se d'acord per dur a terme aquesta tasca comú de la manera més eficient i coherent possible? L’aliança, i les eines que faciliten aquesta tasca. Ja vaig comentar que dins la cara amable de les TIC podem destacar que es trenquen les barreres espai temps (Area, 2002), aprofitem-les. Al quadre s’esmenten experiències amb TIC en les quals participen les famílies. 

Quadre resum de les lectures del tema 6. Proporcionat a classe.


Com ja he esmentat, el professional és el que ha de donar la primera passa, tal i com explica gràficament Trujillo, mitjançant un pla en el qual l’ús de les TIC ajuda a dita feina: primer, han de conèixer a les famílies, les circumstàncies de cadascuna; segon, han d’informar a les famílies sobre el PEC (projecte educatiu de centre); tercer, s’ha de formar als pares (escoles de pares en la Web, comunitats d’aprenentatge); quart, s’ha de promoure la seva participació, invitar-les a realitzar alguna activitat; i quint, una mica més enllà, cercar la col·laboració i cooperació. El camí és llarg, però dóna per reflexionar en el cas de fer feina amb famílies, per veure en quin punt ens trobem. Jo personalment treballo a una associació de famílies amb nens i és cert que aprofitant l’avantatge d’alguns recursos tic per facilitar la comunicació amb ells, encara que pot ser, ara ho veig, podríem donar una passa més i avançar cap a la col·laboració.  

Altres experiències properes que he viscut en aquest respecte són: una, fa just dos dies, quan vaig presenciar com li arribava a la meva companya de feina un missatge de text informatiu de l’institut de la seva filla, per recordar que el divendres sí hauria classes. L’altre, a l’escoleta on vaig fer les pràctiques, on tenien un grup de WhatsApp d’aula, així com un bloc de centre on es posa informació general del centre, així com un recull de les activitats que s’han fet, i així els pares poden veure que es fa.

Em falta veure en primera persona alguna experiència per a la col·laboració, tot i que, gràcies a les noves tecnologies he pogut veure alguna. ;D  



Vídeo dels Alumnes de Lola Urbano.


--------------------------

Ballesta, J.; Cerezo, C. (2011): Familia y escuela ante la incorporación de las tecnologies de la información y la comunicación. Educación XXI. 14.2.

Aguilar, M.C.; Leiva, J.J. (2012): La participación de las familias en las escuelas TIC: Análisis y reflexiones educatives. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación. Nº 40, Enero.

Imatge pròpia, al fons, imatge de flicker 

No hay comentarios:

Publicar un comentario