Imatge DoDEA, flickr |
Ho primer que crec que cal és tenir clar el terme software educatiu. Destacar el fet que estigui destinat a l’ensenyament i l’aprenentatge, en aquest cas autònom, i, a més a més, que permeti el desenvolupament de habilitats cognitives. Aquest petit matís crec que estableix una diferència. Igual que abans l’educació era entesa com una transmissió de coneixements, en la societat actual és entesa més bé com a una creació del propi coneixement.
Així mateix, ja no es tracta de realitzar tasques repetitives i de memoritzar, ara es tracta de ser competent, d’aprendre a aprendre, de manera autònoma. Es va produir (o se hauria de haver produït) un canvi de metodologia necessari per aquesta nova societat, la societat de la informació i la comunicació. L’any passat vàrem tenir que analitzar un videojoc “educatiu”, i aquí ja parlava de la problemàtica de que el software segueixi la pauta del llibre de text (citant a Etxeberria,2008)
Així mateix, ja no es tracta de realitzar tasques repetitives i de memoritzar, ara es tracta de ser competent, d’aprendre a aprendre, de manera autònoma. Es va produir (o se hauria de haver produït) un canvi de metodologia necessari per aquesta nova societat, la societat de la informació i la comunicació. L’any passat vàrem tenir que analitzar un videojoc “educatiu”, i aquí ja parlava de la problemàtica de que el software segueixi la pauta del llibre de text (citant a Etxeberria,2008)
Per tant, al parlar
de softwares educatius, pot ser ens troben davant un software guiat per una
metodologia més tradicional, que, encara que dugui el cognom “educatiu”, jo
pondria en tela de judici la seva capacitat de fomentar l’aprenentatge autònom
així com les habilitats cognitives. Pot ser serveixin per instruir en la utilització
dels dispositius, com a primer apropament, o per reforçar un aprenentatge adquirit
a base de repetició, venint a substituir una fitxa de “feinetes”. Clar està que
s’aprèn a fer, fent, però també és cert que per afavorir l’aprenentatge, les
tasques o activitats han de ser el més significatives possible i acord a la
realitat més propera de l’infant (o l’alumne). És per això que hem d’anar
alerta a l’hora de establir una eina com educativa, quan en realitat és
merament instructiva.
Abans de continuar, també convé aclarir conceptes bàsics multimèdia, que fan possible aquesta lectura no lineal, gràcies als nodes i enllaços. Per a tal efecte, veure el quadre que apareix a continuació.
Abans de continuar, també convé aclarir conceptes bàsics multimèdia, que fan possible aquesta lectura no lineal, gràcies als nodes i enllaços. Per a tal efecte, veure el quadre que apareix a continuació.
Quadre confeccionat a classe. |
Quadre confeccionat a classe, amb una modificació. |
Observant el quadre confeccionat a classe (que he modificat lleugerament), s’aprecien certes consideracions i requisits per parlar d’un bon software educatiu segons Urbina.
No obstant això,
vull assenyalar que el fet de disposar d’una guia didàctica, efectivament és
requisit necessari, però no és concloent. Valverde estableix unes pautes i
principis per a la creació d’aquests software educatius, destacant el què?,
a
qui? i per a què? Si aquestes estan ben orientades, el contingut, el
destinatari i les finalitats, només falta, segons la meva visió, el com? A vegades passa que saps
que aqueixa manera de fer no és la adient (una gran passa), però falta saber llavors
de quina manera fer-ho. Crec que aquí està el repte, el meu repte personal, a l’hora
de l’elaboració del treball pràctic d’aquesta assignatura: no caure en la
típica fitxa o el dispositiu passiu, que, sí, entreté, però no omple el
cervell de coneixement, no li provoca cap repte. És aquí també on entra l’habilitat
del mestre per “convertir l’experiència del joc en una experiència reflexiva”
(Etxeberria,2008).
Imatge disponible en altre entrada del meu bloc |
He de dir que ara,
quan jugo videojocs, tot i que aquests no siguin purament educatius,
inconscientment analitzo el seu potencial educatiu, ja que ensenyen altres
competències no purament referents a continguts, d’entre altres, en llocs
on-line, competències col·laboratives, que, com ja hem vist en entrades
anteriors, és una de les principals característiques de l’educació web 2.0. (S’activa
el meta-aprenentatge!)
Qui sap, pot ser en
un futur pròxim, el alumnes ja adults, amb competències col·laboratives siguin
capaços de treballar en equip i ajuntar-se els diferents experts en diferents
matèries per millorar l’eficiència, i no passi el que passa, per exemple amb
arquitectes que fan piscines terapèutiques sense consultar als especialistes
en teràpia aquàtica, centrats més en l’estètica pas que en la funcionalitat, o
els que fan hospitals sense consultar als treballadors dels hospitals, o
creadors de software educatius que fan programes sense contar amb l’opinió crítica
dels educadors dins d’una metodologia constructivista. Ho dic per la
conferència que van “gaudir” a classe, i amb tots els meus respectes, però jo
revisaria certes parts del software, si no de base, almenys alguns aspectes
bàsics, com respectar l’ordre de col·locació de síl·labes respectant l’ordre de
lecto-escriptura, almenys així no és tan contraproduent en l’aprenentatge de
dinàmiques de lectura i escriptura en els més petits. La part tècnica, cap queixa.
No hem d'oblidar tampoc que si el software és molt tancat respecte al seu recorregut, molt lineal, tornem a estar davant d'un possible llibre de text, i...on deixem la part de crear dins el procés d'aprenentatge?
Per acabar, penjo aquí de nou el vídeo de l'anàlisi d'un videojoc educatiu que van fer l'any passat en un treball de grup, na Paula, na Zineb i jo.
-------------------------------
Etxeberria,
F. (2008): Videojuegos, consumo y educación. Revista Electrónica Teoría de la
Educación. Educación y Cultura en la sociedad de la Información. Vo 9, nº 3
Nov. 2008. http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_09_03/n9_03_etxeberria.pdf
Urbina, S. (2000): Algunas consideraciones en torno al software para
educación infantil. Edutec, revista electrónica de tecnología educativa. Num
13, Nov.
Valverde, J. (s.d.): Módulo I. Procedimiento básico para el diseño y
producción de multimedia educativos. Diseño y producción de materiales
didácticos on-line.
Imatge inicial: DoDEA, Flickr
Imatge inicial: DoDEA, Flickr
No hay comentarios:
Publicar un comentario