imatge pròpia...tecnologies |
Conjectures a part,
és una realitat, som a la societat de la informació i les noves tecnologies, amb la omnipresència de tecnologies digitals, globalització cultural, interactivitat, noves formes de codificació i accés a la cultura, etc (Area, 2002). Un
llarg recorregut s’ha fet, des de el llenguatge, passant pels signes gràfics, la
impremta, els medis electrònics i la digitalització (Adell, 1997), inclòs
podrien parlar d’una passa més, la internet. Cert és que hi ha poblacions les
quals no tenen un fàcil accés a les tecnologies, ja sigui pel regim polític que
governa, el qual imposa (o intenta imposar) restriccions relacionats als
continguts, ja sigui per ser-hi un país amb una economia pobra, que no permet l’accés
a tota la població. Si em poso a pensar, en el recorregut des de petita, tampoc ho hagués imaginat així. Recordo l'ordinador del meu germà major, quan jo no arribava ni als 8 anys, els primers videojocs i que, encara que hi teniem aquest ordinador a casa, més endavant en fèiem els treball de classe a màquina d'escriure. El canvi d'aquestes tecnologies ha estat impressionant.
Aquestes
tecnologies també canvien la manera de veure i entendre les coses. Tot és més immediat,
més interactiu, més innovador, es cerca la qualitat de imatge i so, influència
més sobre els processos que sobre els productes (Adell, 1997, citant a Cabrero,
1996). Aquest aspecte és destacable, sobretot dut al àmbit educatiu, referent a
l’avaluació, continuada i del procés.
Tornant a les
tecnologies, hi ha controvèrsies i discursos al respecte. Crec que tots els
discursos poden ésser possibles, de fet, en segons el moment de la meva vida, puc tenir un o un altre. Quan apareix alguna novetat tecnològica que no es maneja o quan estàs temps davant l'ordinador o la tablet i veus que el temps ha passat sense adonar-te i no has fet molta cosa profitosa. Es tracta doncs de veure les diverses cares. Com
apunta Postman (1998): “for every advantage a new Technology offers, there is
always a corresponding disadvantatge”. És a dir, cada avantatge, implica un inconvenient.
És així com se originen aquest discurs abans esmentat i que empra, seguint a
Echeverria, Area Moreira (2002): gent que veu un filó d’or per enriquir-se (discurs
MERCANTILISTA), els que pensen que aquesta tecnologia hauria d’estar al servei
del desenvolupament social i humà (discurs CRÍTIC-POLÍTIC), els que pensen que és
gràcies a la tecnologia que la humanitat s’ha desenvolupat (discurs TECNOCENTRISTA),
i el que veuen en la tecnologia una eina de control i destructora de valors i
ideals (discurs APOCALÍPTIC).
Efectivament, hi ha
aspectes positius, i d’altres negatius, una cara amable i una amarga de la
societat de la informació (Area, 2002).
Imatge pròpia: cara amarble vs amarga |
Imatge comuna de classe: producte de la primera flipped class. Lectura de Jordi Adell |
Aquests problemes que impliquen les noves tecnologies, com la bretxa digital, el fluix permanent de informació, el canvi de text lineal a hipertext, i les noves exigències de formació ocupacional i estructures laborals, originen uns reptes per a superar aquestes dificultats. Es requereix d’un impuls educatiu per part de les institucions, per alfabetitzar a la població del segle XXI. I, com ha de ser aquesta alfabetització? Es parla ara d’una multialfabetització (Area, 2002): en lectoescriptura, en comunicació audiovisual, en tecnologies digitals i en el maneig de la informació. Per aquest propòsit és necessari cultivar quatre grans dimensions: la instrumental, la cognitiva, la sociocomunicacional i la axiològica, és a dir, saber accedir a la informació, saber transformar-la en coneixement, saber comunicar-se i expressar-se, i usar-la democràtica i èticament.
Analitzant els
reptes i comparant-los amb el que fem a classe, precisament és això. M’explicaré
millor. A classe estem fent una modalitat educativa anomenada “flipped
classroom”, és a dir, amb la informació penjada al moodle dels articles, hem d’extreure
allò més rellevant, fent una anàlisi de la mateixa, expressar aquesta
informació com a coneixement, per això está el blog, en el qual expressem les
mateixes i les nostres reflexions referents al tema, amb aspectes significatius
per a nosaltres, que fan l’aprenentatge més significatiu, principies pedagògics que ja sabem de cursos anteriors que hem de cercar. En nosaltres mateixos
s’observen els canvis que menciona Adell (1997), a la seva lectura: Nous
entorns d’aprenentatge, amb alumnes més actius, nous rols de les institucions educatives,
ja que la mateixa universitat té educació a distància, nous rols per a docents
i discents, amb els mestres que guien i orienten la feina desenvolupada d’aquestes
“flipped sessions”, i nous materials d’ensenyament-aprenentatge, per exemple,
amb la introducció dels temes que fan els professors de cada tema, en format
audiovisual i penjat a moodle. Afegits als de Adell, trobem els que proposa
Area (2002), que sembla que molts d’aquests seran les competències d’aquesta
assignatura: integrar noves tecnologies en el sistema i cultura escolar,
replantejant el currículum, i renovant concepcions i pràctiques pedagògiques;
restaurar les finalitats i mètodes de l’ensenyament, amb nous rols per docents
i alumnes, aprendre a aprendre, enfrontar-se a la informació, qualificar
laboralment, prendre consciència, i per això es requereix un maneig tècnic,
coneixement i habilitats específiques de la informació, valors i actituds
adients, i emprar les tecnologies, no només com oci i consum, sinó com a eina d’expressió
i de comunicació.
Imatge original de classe producte de flipped class modificada i completada. Esquema de lectura de Area. |
Està a les nostres
mans donar un ús adient a les noves tecnologies, i fer-les servir com a eina
educativa, no pas com “millora” de les eines que ja havia, sinó com transformació
de les metodologies i eines existents: no caiguem a usar-les com un llibre de
text renovat. Aprofitent aquesta oferta informativa per anar a les fonts, a l’origen,
i extreure el nostre propi coneixement.
Per aquesta mateixa
raó, us comparteixo un document de n’Area a Slideshare.
Ens veiem en breu!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Bibliografia consultada Adell, J. (1997): Tendencias en educación en la sociedad de la tecnología de la información. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, nº 7, noviembre. http://nti.uji.es/docs/nti/Jordi_Adell_EDUTEC.html Area Moreira, M. (2002): Sociedad de la información, tecnologies digitales y educación. Tema 1. Web docente de Tecnología Educativa. Universidad de La Laguna. http://www.tecnoedu.net/lecturas/materiales/manual_area/tema1.pdf Postman, N. (1998): Five things we need to know about technological change. Talk delivered in Denver, Colorado. http://web.cs.ucdavis.edu/~rogaway/classes/188/materials/postman.pdf
No hay comentarios:
Publicar un comentario